9 maj 2010

Anade ugglor i mossen...

... gjorde jag igår morse. Först fick Markägaren låna ett par skogsbyxor av matte. Sedan ålade sig matte i ett par något snävare skogsbyxor än hon mindes dem. Hmm. Efter det kom stolsryggsäcken fram från en plats lång bak i garderoben. Hmm.

När sedan termosen och smörgåsarna åkte ner i ryggsäcken blev jag alldeles till mig i trasorna. För att inte tala om när jag skulle hoppa in i bilen. Tog ett eget initiativ och försökte hoppa in utan tillåtelse. Vilket liv det blev. Krängde av den ena grinden. Den rostfria vattenskålen följde med den också ner i asfalten.

Försökte få matte att köra lite fortare de sista metrarna till träningsplatsen, så jag klämde i med allsång. För nu anade jag inte längre de där ugglorna i mossen, jag visste var de brukade trycka.
Matte och Markägaren hade taktiksnack och kom överens om upplägget. Först promenad, sedan fika och sedan fotgående med vett och etikett. Eventuellt skottlossning.

Matte bjöd på en överraskning, eller ska jag säga flera. Ugglorna i mossen hade hon bytt ut mot älgskitar. Och jag provsmakade än här och än där på promenaden. Fikat var ju inte någon direkt överraskning. Men att Markägaren skulle ha kontrollen över mig, det var en skräll. Matte var som en annan wannabe-kursledare och strösslade tennisbollar nästan rakt upp i synen på en. Det blev stoppsignaler vid sidan och inkallningar. Markägaren körde och matte störde.

Plötsligt inträffade en synaps för mycket och jag drogs till ett vattenfyllt dike. Behöver jag säga att det var matte jag hade bakom spakarna då. Och på väg tillbaka till bilen. "Jag ska bara..." Att hon aldrig lär sig...

Inga kommentarer: