10 maj 2013

Andra SSRK-träningen

Det började inte så bra. Wendla var orolig när vi hoppade ur bilen. De andra gick in i skogen, men jag beslöt mig för att ta den tid som behövdes och tänka på vad som var bäst för MIN hund. Gick lite fotgående för att sen släppa henne på hopp-och-lek om vart annat. När jag tyckte att hon lugnat ner sig fick hon sätta sig i bilen igen.

När jag sen tog ut henne igen var det en mycket coolare hund. Skönt. Kvällen bjöd på mycket nytt. Ny miljö, nya hundar och förare, hundar i arbete och ljudande pipor och barn med spring i benen. Vi närmade oss lugnt och när vi var nästan framme så satte jag henne. Pillade ner godis i mossa och när en hund skickades vände vi om och gjorde närsök. Helt följsam var hon inte, men jag tyckte att hon blev bättre och bättre.

När sedan de andra hundarna bytte område gick jag ut och la en synlig dirigering, som inte var något problem. Provade också med att blåsa stoppsignal och sedan skicka henne på ut. Vi provade även andras dummisar och den första främmande funktionären plus att vi jobbade i mark där andra hundar jobbat innan.

Funktionären tyckte hon stannade bra på stoppsignalen och att jag skulle träna mera och testa gränserna. Va, moi?!

Nöjd med lilla Wesslan.

Inga kommentarer: