18 november 2011

Litet mentaltest a la EvaKarin

Valpkursen i Nordmaling avslutades med ett litet mentaltest. Wendla var socialt självsäker när hon och jag närmade oss en grupp av sittande människor på rad. När vi sen gick förbi riktigt nära då passade hon på att pussa nästan allihopa.

Efter det gick två av kursdeltagarna iväg med Wendla. Jaha, sa hon och följde glatt med utan att kasta en blick tillbaka på matte. Hunden bildade tillfällig grupp. Check.

Sedan fick jag gå tyst åt olika håll med Wendla i koppel. Betyget blev samarbetsvillig, förig.

Efter det skulle det testas om Wendla är känslig för min sinnesstämning. Jag började med att kvittra som en kanariefågel för att sedan ändra till en mer äcklig röst. Och visst reagerade hon, men när jag började kvittra igen så var allt glömt.

Därefter var det dags för lek. Wendla lekte för sig själv, lekte med mig och lekte social kamplek med kursledaren.

Den generella aktivitetsnivån bedömdes vara livlig. Fast samtidigt som Wendla var lättvarvad så kunde hon också koppla av.

Väldigt nöjd med mitt lilla hjärta! Fast passivitet måste vi träna på och inte glömma bort.

Inga kommentarer: