19 november 2008

Extern belöning

Hela hösten har jag använt mig av extern belöning bakåt för att få Nova att sitta pall vid skott. Att extern belöning fungerar på mig själv gör ju inte saken sämre... En liten slatt glögg och ett par pepparkakor hemma på köksbänken var allt som behövdes för att jag skulle hitta motivationen att träna lydnad med Fröken.

Till en början var vi ensamma nere på ängarna intill fotbollsplanen med belysning. Började med fotgående, för att sen gå över till läggande under gång och platsliggning. Under platsliggningen, som vi inte tränat på sen i våras, börjar det droppa in bilburna killar till fotbollsträning. Det smäller i sopkorg, i bildörrar, det pratas rätt ljudligt och inte minst så sparkas det boll. Blev varm inombords då Nova ligger kvar, trots att vi i våras enbart tränade 3-minuters platsliggning inomhus med matskålen som extern belöning. Hennes huvud går visserligen fram och tillbaka, men hon klarar att ligga 2 min x 2. Sedan klarar Nova även av ställande under gång, trots fotbollsträning och hennes nyfunna pinnar hängande i staketet.

Lillhjärtat mitt! Får mig en rejäl tankeställare... Jag undervärderar fortfarande min hund! Hon kan betydligt mer och jag bromsar utvecklingen. Schämmes!

1 kommentar:

A-L sa...

Haa! Var det era pinnar som hängde i staketet? Måste ha missat er med sekunder ...