21 april 2009

Militärskogen

Efter jobbet tog jag bilen och svängde förbi Djuraffären för att köpa godis och ben till Nova. Utan att impulsköpa något annat. Visst ja, köpte också SKKs nedbrytningsbara bajspåsar. Men det räknas inte...

Sedan bar det iväg till Militärskogen. Vi började med en avslappnad och skön promenad längs en ännu snötäckt och bra packad väg. Spillkråkan var i högform och bjöd på lockrop och sköna bågar i luften.
Nova var under "hopp-och-lek", men ibland kom det inkallningssignaler och stoppsignaler om varannat. Tränade mycket handtarget också. Det har hänt mycket med kontakten under den ca 1,5 vecka som Nova varit den enda hunden i hushållet. Klickern hjälper definitivt till.

Hade också med mig en dummy som jag smög ut längs med vägkanten på väg tillbaka till bilen. Bara för att pröva. =) Nova tog tecknet och även om det var en rätt lång sträcka tillbaka till mig så hade hon bra fart nästan hela vägen in. Men utan att se tveksam ut. Ska köra handtarget i massor för det verkar fungera. Efter linjetaget hittade fröken en kvarglömd arbetshandske som hon blev förtjust i. Tog tillfället i akt och tränade handtarget och avlämningar med den. Nemas problemas!

Väl tillbaka vid bilen var det dags för skotträning. Här stötte jag dock på patrull. Major! Det där med extern belöning som funkade så bra i höstas var inte att tänka på. Skottet small av och Nova satt kvar. Allt frid och fröjd. Då tjuvar den rackarn, dvs hon smaskar i sig gotta utan att jag står vid hennes sida och säger varsågod. Taktikbyte. Tog bort den externa belöningen bakåt, men se fröken är fortfarande inställd på att hon har godsaker bakom ryggen. Ajabaja! Lät henne söka och bli utan. Sedan hon konstaterat att det inte tjänade så mycket till att pipa iväg så fungerade det några gånger.

Tills jag stod stilla med apportkastaren och inväntade att svansen skulle stanna i sina rörelser, då uppfattar Nova det som att "aha, nu vill hon att jag ska vara operant" varvid hon kastar sig ner till liggande. 10 poäng om det hade varit på lydnadsplanen, men nu var vi i skogen... Ger handtecken att hon ska sätta sig upp, svansen går för fullt, väntar... och väntar, vips är hon operant igen och pang rakt ned i backen. Så kan det gå med klickerträning... =)

Nåväl, avslutade med ett lyckad "kvarsittning" i alla fall. Hem och fundera/sova sig till en ny stategi.

Inga kommentarer: