25 maj 2009

Ingen rast ingen ro

Gårdagen var en vilodag utan dess like. Nova såg jag inte röken av från femtiden på eftermiddagen tills det var dags att gå och lägga sig för kvällen. Kursande tar onekligen på krafterna.

Hade tänkt att den här dagen skulle bli ytterligare en vilodag, men efter lite funderingar och småryck i klickerfingret så kunde jag inte låta bli. Tränade bara liiiiiite "inte-skaka-vatten-ur-pälsen" på lunchen. Och stoppsignal...

Efter jobbet åkte vi ut i Militärskogen då vi ändå var i närheten. Lade upp två målområden, ett på lite längre avstånd som jag skickade Nova på med linjetag och ett bara en kort bit bakom mig. I praktiken ett målområde och ett belöningsområde. Alltid lär man sig något på kurs! Fast egentligen har jag ju använt mig av externa belöningar i andra situationer, bara inte i jaktträningen. Tanken med belöningsområdet är att öka på Novas fart in. Den kvinnliga instruktören föreslog skottapporter eller något annat med större dragning bakåt (framåt för Nova). Och fortare gick det!

Eftersom Nova satt som ett frågetecken när det var dags för lördagens sidotecken var jag ju bara tvungen att testa det idag. Idag var kontakten i och strömmen påslagen. Puh!

Inga kommentarer: