4 maj 2009

Kursstart!

Tala om ringrostig. Kände mig till en början som Bambi på hal is- fumlig och okoncentrerad. Använda klicker eller inte. Många tankar blev det. Men i slutet var det andra bullar! Timing, timing, timing... Attityd, attityd, attityd... Väldigt nöjd över både mig och Nova.

Ska komma ihåg att träna på att när någon tilltalar mig exv under tiden som Nova går fot ska jag kommendera "här" innan jag svarar. Förebygga utsvävningar från Novas sida genom att påminna henne innan det är för sent och jag står med både hakan och brallorna nere.

Varför har man inte tänkt på att störningsträna med en närgången och störande medhjälpare som provocerar hunden bakifrån på linjen? Kvack, ja, apport, boll, hundens namn, varsågod, prasslande papper, viftande linjetagshänder mm.

Eller stadgeträna under gång med kommenderande medhjälpare/störare? Med dummy och boll och annan hund.

Läxan som alla fick var att träna ett precist jaktfot. Funderar på att kanske byta kommando. Kanske vore det även bra att hela tiden känna hunden vid sidan? Kan ju skärpa till hundens koncentration plus att man själv känner sig säkrare. Hängslen och livrem? Tål att funderas på under natten. Sov gott!

Inga kommentarer: