4 augusti 2009

Novas vilt-topp-lista

Nova hann skriva ned och förmedla sin vilt-topp-lista till mig innan hon slocknade på bädden i hallen efter dagens sökträning med vilt.

Under listan, ute i marginalen, står det dock något i liten liten, men ack så arg stil. I kanten har hon ritat ned någonting som kan tänkas föreställa mig. Sen är det en massa tandavtryck runt om. Tja, matte är envis hon också. Mer om det sen. Nu till listan och Novas kommentarer.

1. Kanin "Fluff, härligt fluff. Synd att du inte finns i rosa. "
2. Duva "Finns i modell fredsduva och turtur. Peace."
3. Kaja "Min lilla-svarta. Funkar i alla lägen. Dual-p."
4. Mås "Hysterisk humor och ett smittsamt skratt. Du och jag på en öde ö."
5. Trut "Hört talas om Jane Fonda, GI eller UKRWO (United Kingdoms Retrievers Whiplash Organisation)? Tung, men med ett hjärta av gul(f)d.

Anledningen till att bilden av mig är något naggad beror på följande. Lägger ut ett fält med en trut, två skator, en duva och en kaja.

Här kommer en liten parantes, men rätt så kul så här i efterhand. Precis innan skick-ögonblicket springer en orienterare lös i marken, stannar förvånat upp vid åsynen av en trut och läser karta. Lubbar vidare.

Skickar fröken. In med kaja, får skatorna i näsan, ratar och söker vidare, in med trut. Tar vind på skatorna igen, men nu är jag beredd. Inkallning och in kommer de, en och en. Fast nöjd är jag ju inte, men får väl skylla mig själv.

Nu kommer det bästa ur min synvinkel. Gör som Blondinen gjorde igår. Knallar mot ett redan inkört målområde och hivar iväg skatorna. Tillbaka till hunden som sitter och tittar på. Humpar iväg kul-duvan en liten bit bakom Nova. Skickar på linjetag mot skatan. Nu finns det liksom inte så mycket att välja på längre. Skata in, belöning kul-duva. Ingen skata in, ingen kul-duva. Gjorde om, fast med kajan som belöning. Kommer att träna de mindre "roliga" vilten på detta blonda sätt. Ful-vilt där ute, kul-vilt hos mig. Här ska det inte finnas alternativ så det så.

Även jag - en skata. Eller copycat.

PS. Farten in blev också högre. DS

Inga kommentarer: